Лина-Никол: Трудно е музиката която правя да достигне до повече хора

Lina Nikol 1

Веселина Николова с артистичното име Лина Никол започва да свири на пиано на 4 годишна възраст. Свири класическо пиано 7 години, като през този период изпълнява много концерти, взима участие на фестивали и конкурси за пиано. Израстнала е в семейство на двама музиканти – баща китарист и майка певица. От 4 до 11 годишна възраст пътува доста често и живее с родителите си в Норвегия, където научава английски език и за първи път проявява артистичните си заложби на сцена. На 15 годишна възраст участва за първи път в конкурс, организиран от „Силвия Мюзик“ и печели първо място – наградата е безплатен запис в студио. След записването на няколко кавъри, изпълнителката се ориентира към композиране на авторски песни. Тя създава самостоятелно своите композиции и текстове.

През 2007 година взима участие в WCOPA („World Championship of Performing Arts” – световен конкурс за таланти) Лос Анджелис, САЩ и печели 1-во място в категория поп-пеене. През 2008 година печели второ място в британски онлайн конкурс „We are listening“ за авторска музика. През 2010 год. разпространява своето дебютно EP в електронното пространство, като по същото време реализира редица клубни участия със своята група. През лятото на 2010 година по радиостанциите се завърта и българската песен „Не позволявай”. През юли 2012 година Лина Никол реализира своя дебютен видеоклип на английското денс парче “Rhythm of the night”, което се разпространява дигитално с още три клубни ремикса, а няколко месеца по-късно реализира още един български проект с поп и ар енд би звучене „Топъл дъх”.

Лина Никол е готова с разпространението на мини-албум, който включва 5 композиции. Първият сингъл на продукцията е одобрената от EMI Publishing преработена версия на старата класика “What you won’t do for love”. Останалите 4 композиции са изцяло авторски и продуцирани от самата изпълнителка. С една от песните, включени в мини-албума Лина Никол печели първо място в 46-то издание на конкурса за нова българска поп и рок музика „Златна пролет”, организиран от БНР.

Знам, че на пръв поглед е несравнимо, но ако трябва да обясниш на комерсиалната българска публика разликата между Лина Никол и Гери Никол, която сега се изявява с хип-хоп звездата Криско и хита им „Ела и го вземи”, каква ще бъде тя?

Разликата е чисто стилова и с различна концепция – не мога да коментирам много Гери Никол, тъй като не съм запозната с други нейни парчета освен това, но мога да кажа за себе си, че съм ориентирана в R’n’B/Soul музиката.

Какво е необходимо за да пробие една певица в българските класации и съответно в световните, освен талант?

Много фактори са, особено с огромното влияние на социалните мрежи. Човек вече разкрива много повече за себе си, интересите си, личността като цяло. За да поддържа вниманието към себе си, всеки изпълнител трябва да е активен в социалните мрежи не всеки ден, а почти всеки час. Винаги съм казвала, че екипът е най-важното нещо – хората, с които работиш. Качествената музика, добрата продукция и разбира се доброто вокално изпълнение са на първо място и тук по принцип възниква най-големия проблем, особено ако говорим за пробиване на световно ниво. Мога да говоря с часове по тази тема.

Имаш ли усещането, че правиш музика само за ценители, а те са много малко в нашата страна?

Не, по-скоро имам чувството, че е трудно музиката, която може да се оцени от повече хора, да достигне до тези хора.

Какво е отношението ти към чалгата и хип-хопа, който е на път да я задмине у нас?

Има добри хип – хоп парчета, може би не толкова популярни, но ги има. Като цяло нямам време да следя тенденции и да обръщам внимание, но определено имам отношение към културата, която се създава от определени фалшиви концепции и в двата жанра.

Дразни ли те комерсиалната музика, която залага на сексапилна визия, на провокациите и първичните текстове?

Сексапилната визия е част от шоубизнеса и винаги е присъствала, но когато се представи по грозен начин с абсолютно безмислени текстове и това се ротира постоянно за сметка на много по-качествени неща, разбира се че се дразня.

Ти се самопродуцираш, откъде намираш финанси за да продуцираш музиката и клиповете си?

Аз композирам и участвам до голяма степен в творческия процес, а също така работя отделно и до този момент това ми е помагало да си записвам музиката. А хората, които оценяват това, което правя винаги са били насреща и са помагали в творческия процес и аз съм изключително благодарна на приятелите и колегите ми, които творят и работят с мен.

С какво се издържаш в реалния живот, само от музика или имаш и друга професия?

Работя отново в сферата на изкуството. Фирмата ни представя съвременни български и чуждестранни художници, организира различни арт проекти и събития, свързани с изкуството във всичките му форми.

Родителите ти са музиканти, баща ти е китарист, а майка ти певица… Разкажи повече за тях, популярни ли са в България, свирили ли са с известни групи или музиканти – кои, или повече са работили в чужбина?

Родителите ми са страхотни музиканти, работили са предимно в чужбина като дуо „Тифани”. Като малка пътувах редовно с тях. Майка ми е изнасяла доста концерти и в България. Работила е с Вили Казасян, Васил Найденов, Людмил Георгиев и много други.

Имаш ли намерение и ти да работиш в чужбина за по-дълго време, защо не и за постоянно?

Харесвам това, което съм изградила за себе си до този момент тук, в България. Имам наистина интересна работа и възможност да работя върху музиката си. Бих заминала за чужбина единствено ако имам много сериозна перспектива в музикално отношение и знам, че работя с правилните хора. Имала съм предложения да остана в Щатите и отказах, но избора беше правилен.

Къде са най-често местата, където работят българските музиканти в чужбина?

Не съм с такъв опит, за да коментирам, но музиканти свирят на доста места по целия свят – Китай, Южна Корея, Скандинавия, Турция, Абу Даби, Дубай…. и сигурно още много други.

По-лесно от България или от чужбина е да правиш своя авторска музика и албуми?

Това е много относителен въпрос, защото факторите, които оказват влияние са много – с кого работиш, къде, при какви условия, колко пари са инвестирани в проекта.

Ти пееш и на английски и на български… Може ли в България едно парче на английски да стане хит и съответно в чужбина – едно парче на български да пробие или езика определя съответната страна и потребители?

Румънците пробиват със собствения си език, така че явно е възможно на български да се пробие в чужбина. Да не говорим за големия корейски хит „Gangnam Style”, който имаше огромен успех преди три години. За английска песен на български пазар бих казала, че е същата ситуация. Не е невъзможно, при определени обстоятелства може и да се случи. В момента не се сещам за такъв случай.

Защо например латиноамериканците редовно пробиват със свои хитове на собствения си език, защото хитовете им са безспорни или защото латиноамериканската диаспора е многобройна по целия свят?

Може би и двете…

Защо досега нямаме българин, който да е пробил категорично в световен мащаб и да има славата, публиката и материалните възможности на световните звезди?

Това изисква страшно много, не само талант – факторите са много и те трябва да се съчетаят с точния момент, точните хора, точната концепция и имидж и разбира се много средства. С времето нещата ще се случват по-лесно, защото всеки може да се опита да се свърже с даден изпълнител или продуцент през „Фейсбук” или „Туитър”, но изпълнителите като цяло се борят сами и жалкото е, че най-трудна е пътеката на тези, които имат качествата и могат да бъдат оценени в чужбина.

На 15 годишна възраст участваш за първи път в конкурс, организиран от „Силвия Мюзик“, на който печелиш първо място-наградата е безплатен запис в студио на Милчо Кацаров.

Да, работих с Милчо Кацаров и той много ме хареса като изпълнител. Няколко години по-късно разбрах, че е предложил на баща ми да ме продуцира и той е отказал. Мисля, че имаше един период, в който му бях много бясна, но има причина за всичко.

Силвия и Милчо Кацарови дълги години са работели по кораби и заведения в чужбина, познават ли се с твоите родители?

Най-вероятно се познават чисто професионално като колеги, не съм чувала нещо повече по въпроса.

Имаш ли идол/и от българските изпълнители?

Нямам. Имам изключителен респект към дисциплината на Лили Иванова, която се доближава може би най-много до дисциплината на повечето велики изпълнители – много работа и пълна отдаденост на кариерата. Трудно може да се каже за други изпълнители в днешно време.

Сблъсклала ли се се с егото или надменното отношение на някоя българска „звезда” на певческия хоризонт?

Дори и да съм се сблъсквала, няма да го запомня, защото има много по-важни неща, които ми правят впечатление.

Имаш ли мечта, която включва твой дует или колаборация със звезда от световна величина?

Разбира се, Stevie Wonder винаги ще бъде на първо място. Eric Benet ми е друг много любим соул изпълнител. Те са изградени от музика, всичко, което искаш да знаеш за музиката на едно съвсем различно ниво, можеш да научиш само от изпълнители от такава величина.

Как виждаш бъдещето си след 10 години, смяташ ли че успеха върви с материалното благополучие или в България „музикант къща не прави”?

Има музиканти, които успяват да се издържат от музика. Трудно е, но не е невъзможно. Аз лично си представям след 10 години да продължавам да се занимавам с музика, но разбира се да съм постигнала поне по-голямата част от нещата, които съм си поставила като цели и като горда майка да казвам на детето си, че може да постигне всичко, което иска, стига да има желание.

Кое слагаш на първо място – любовта или музиката, могат ли да вървят паралелно, когато са успешни?

Хубаво е когато човек може да постигне баланс, но все повече се убеждавам, че ако много работиш и искаш да пробиеш в шоубизнеса и в същото време очакваш човека до теб да проявява разбиране, трябва да сте с много сходни интереси.

Има ли човек до теб със сходни интереси?

В момента нямам.

Влюбеният талантлив човек по-продуктивен ли е, как ти влияят силните емоциите, предизвикани от любовта?

Не мога да кажа, че съм била по-продуктивна когато съм била във връзка, но определено съм била вдъхновена и любовта ми е помагала да изразявам емоциите и чувствата си и да ги влагам в творчеството си.

Едно интервю на Светлана Терзиева – Сесил

Коментари

comments