Оливиер Хаберт за качествения звук и усещането за музика

Olivier Habert (5)

Оливиер Хаберт е акустичен инженер и работи като главен експерт за бутиковия френски бранд L-Acoustics® – производител на професионална озвучителна техника. Той е роден в Париж в семейство на музиканти, което е причината по-късно да се превърне в невероятно добър пианист и композитор.

С влечението си към музиката и по-специално към технологиите, Хаберт се насочва към сложна магистърска специалност в един от най-добрите университети за звук и акустика в света – Саутхемптън, Англия.

След завършване на обучението си започва работа в престижната фирма от Hi-Fi индустрията – KEF Audio, където чифт колони достигнат до цена от 250 000 евро. Там амбициозният французин се усъвършенства и научава тънките нюанси на качествения звук.

След няколко години работа в Research & Development отдела на KEF Audio, където участва в създаването и подобряването на функционалния дизайн на тонколони и усилватели с едни от най-високите изисквания за качество на Hi-Fi пазара, той решава да се премести в Pro Audio сегмента.

L-Acoustics_Justin Timberlake

Придобил изключителен опит и преследвайки мечтата си да бъде максимално близо до продукта, Оливиер поема в нова професионална насока, но този път с френския луксозен производител на озвучителна техника L-Acoustics® .

С работата си в престижната компания Хаберт се превръща в съществен сегмент от дейноста на едни от най-популярните имена в световния шоубизнес, където е отговорен за калибрирането на звука на техните концерти.

Роби Уилямс, Мадона, Кайли Миноуг, Ъшър, Пинк, Ерик Клептън, Депеш Мод, Боб Дилън, Джъстин Тимбърлейк, Линкин Парк, Дейвид Гета, Тиесто, Армин Ван Бюрен и Андреа Бочели са само някои от знаменитостите доверили се на L-Acoustics® и Оливиер Хаберт за своите музикални шоу спектакли.

Не случайно самата Мадона нарича инженера на L-Acoustics® „диамантеното ухо” в едно интервю, когато й задават въпрос свързан с озвучаването на нейните турнета с колоните на компанията.

Инженерът с най-прецизен слух е бил отговорен и за перефектния саунд в едни от най-престижните клубове по света като: Pacha Club – Кан, Bamboo – Маями , La Fabrik – Лезен,Франция, Jimmy’z D’Hiver – Монте Карло, Le Palm Beach – Кан, Omnia – Лас Вегас, Luxury Disco Club – Москва.

Според Хаберт калибровката е изключително важна процедура, защото в противен случай качествените колони не биха имали особена полза.

Когато целта е да се получи един динамичен, приятен и добре балансиран изравнен звук, на който да се наслади всеки слушател независимо от положението му в помещението, на помощ идват специалистите като Оливиер.

Според него звука се калибрира много по-лесно на открито, защото освен от земята там няма други отражения. Доколкото в едно затворено клубно помещение, където звука подскача от всички страни и създава огромно отражение, неговото качество без професионална калибровка може значително да се влоши.

Французинът споделя също, че неговата работа е свързана и с качеството на колоните, обект на неговата специализация. Това е и основна причина да избере компания като L-Acoustics® , където да разгръща потенциала си. Колоните на френския луксозен производител на озвучителна техника имат високо качество на компонентите, отличен дизайн, здрави кутии, които не създават допълнителни вибрации и име на непоклатим бранд от създаването му преди повече от 20 години.

L-Acoustics_Robbie Williams

Какво означава калибриране на системата?

Ако включиш всички колони и стъпала ще получиш звук, но той няма да бъде оптимизиран по никакъв начин. L-Acoustics с всичките възможности наистина ни позволяват да настроим звука по най-добрия начин. Ако трябва да обобщя, калибрирането на звука цели да го направи възможно най-добър за всеки от слушателите, независимо къде се намира!

Ще ни разкажеш ли какви бяха предизвикателствата пред калибрирането на системата в Bedroom Premium Club и как се процедира, когато трябва да се направи комбинация между отличен клубен дизайн и отличен клубен звук?

Истина е, че клубовете са най-сложните акустични пространства за изследване и настойка. Първото предизвикателство, с което трябваше да се справя бяха колоните, който запълват част от акустичното пространство и очевидно добавят много отражения на звука. Второто предизвикателство беше  различни височини на отделните нива, където се намират основния дансинг, бара, ВИП зоната и зоната около и зад DJ пулта. Не само различниете нива, но и различната височина на помещението създава предпоставка за различни звукови вариации и отражения.

Каква е разликата между това да бъде калибрирана и настроена системата на различните места?

Когато се настройва система  на открито ще може да получите най-добрия възможен звук. В този случай ще бъде само звука, който идва от колоните и почти никакви отражения, освен от земята. В клуба ще получите отражения от всички възможни места. Звукът ще подскача, ще се отразява, ще се абсорбира и така ще създава много и различни предпоставки за намаляване на качеството.

Би ли ни казал какви вълни има в звука?

Основното е да разберете как се разпространяват различните вълни. За да го направим по-просто ще ги разделим на три типа – високи, ниски и средни. Високите са много директни. Ако застанете пред източника на звука ще ги чувате добре, но ако се преместите малко от оста на колоната, те ще започнат за намаляват. Другите вълни са ниските. Те се разпространяват на 360 градуса, пръскат навсякъде.

Защо понякога имаме шум в ушите, главоболие или пък оставаме без глас, когато сме прекарали няколко часа в клубовете?

Времето и силата на звука са важни. Ако системата е била много силна или DJ е пускал над допустимото ниво, това може да се случи, но голямата разлика се проявява в това дали системата образува смущения. Има и други фактори който влият на нивото на смущения – ако парчетата са качествени, ако са добре композирани, ако системата не се пуска на границата на лимита, качествени кабели и други.

 Модерната музика. Какво наблюдаваме?

Модерната хаус, електро и фънк музика е направена, за това хората да чувстват баса с телата си. Често в клубовете стила на пускане е музиката да бъде с повече бас и самите хората очакват това.

Каква е разликата, когато DJ пуска музика от различен носител ?

Най-чистата форма на пресъздаване на звука е оригиналния аналогов винил. Единствения проблем е лекия пукащ звук от иглата, който някои не одобряват. Следващият  носител е оригинален диск с високо студийно качество, пуснат от качествен плеър като CDJ2000.

Какво е дисторшън и компресия?

Дисторшън е, когато всеки път накараме системата да отиде до лимита си. Компресията е направена, за да намали контраста между много ниските и много високите честоти. Целта е да накара целия диапазон от музика да се чува балансирано.

Какво би препоръчал на тези DJ, който един ден ще станат звезди и ще работят по големите сцени, фестивали и клубове, където има качествени озвучителни системи и голяма публика?

Първото което искам да ги посъветвам е да разберат разликата между качествен формат музика и музика с компромисно качество като лош MP3 файл. Нека изпробват едни и същи парчета, за да разберат разликата и тогава ще могат да подобрят изявите си и да повишат усещането на публиката в тяхна полза.

https://youtu.be/a6DTgTS-Tqk