Историята на създаването на империята на Мари Кондо за организиране на дома

Mari1 copy

Бестселърът на минимализма „Магията на подреждането” от Мари Кондо е смесица от лична история, житейска философия, стратегии за подреждане на дома и съвети за сгъване на дрехи. Той се появи на американския пазар в края на 2014 г. Оттогава книгата е вдъхновила милион и половина американци (чийто брой постоянно се увеличава) с прекалено много вещи да съберат смелост и да ги изхвърлят. В световен мащаб досега са продадени повече от четири милиона копия.

Базовият принцип на метода е да пазим само нещата, които ни „носят радост”. Подреждането и разтоварването от вещи не е просто изхвърляне на боклуци. Кондо се опитва да научи хората, че запазването само на вещи, които носят радост, е екзистенциално и преобразуващо. Другата главна стратегия на Кондо е да смекчи болката от раздялата чрез ритуал, с който почитаме и се сбогуваме с вещите, а не просто нескопосано да ги наблъскаме в чували.

Браво на Кондо за това. Макар че мнението й относно освобождаването от книги ми се струва почти варварско. Според нея все още непрочетените книги се категоризират като такива, които никога няма да бъдат прочетени, а вече прочетените книги не бива да се пазят за повторно четене.

Статия в списание „Ню Йорк“ започва така: „Физическото присъствие на Мари Кондо напомня повече на снежинка, отколкото на човек от плът и кръв”. Трийсетгодишното миньонче Кондо е магьосник в подреждането и притежава обаятелно и все пак авторитетно излъчване. Още като дете сериозно се захваща с това начинание.

Mari2 copy

„Прекарала съм повече от половината си живот, мислейки за подреждане”, пише тя в книгата си. Известно време е била и помощник в шинтоистки храм – редовна практика сред японската младеж. Може би по-подходящото сравнение за нея не е със снежинка, а с решителна млада героиня от филм на Миязаки, която всеки ден се стреми магически да почисти света. Според статията, когато Кондо преполовила двайсетте си години, нейната консултантска агенция вече имала толкова много клиенти в списъка на чакащите, че по тяхна молба написала „Магията на подреждането” в рамките на три месеца. Това било приказното начало на впечатляващия бестселър на Кондо.

Съществува и по-земна версия на историята, която може да се открие в японското списание „Шин-Бунка”. През 2010 г. предложението за книга на Кондо взело първа награда на издателския курс за обучение „Как да напишем бестселър, който ще се обожава десет години”. В журито бил Томохиро Такахаши, редактор в „Сунмарк“, издателство за бизнес и самопомощ в Токио, което се отличава със своите бестселъри и всеотдаен редакторски подход. Такахаши заложил на печелившия кон с бъдещата книга на Кондо, от която тя не била написала дори  думичка.

Мари била абсолютно начинаеща в писането, но Такахаши си казал: „Ще я дават по телевизията и ще стане известна“. („Почувствах, че от нея струи някаква мистериозна енергия, която не бях срещал при други хора“, споделя той за „Шин-Бунка“.) Работили в тясно сътрудничество в продължение на осем натоварени месеца. Предположението на Такахаши се оказало вярно. Начинаещата писателка станала телевизионна сензация, като започнала с подреждането на дома на известен комик. Книгата се продавала добре с помощта на хитра интернет кампания, а непосредствено след цунамито през март 2011 г. (което според Такахаши хвърлило ярка светлина върху важните неща в живота) продажбите били направо феноменални. Все пак, както „Сунмарк“ отбелязва на своя уебсайт с нотка на културна гордост, домовете в Япония са компактни, затова те често са чисти и подредени. „В Япония повече от където и да е другаде подредеността е не толкова добродетел, колкото житейска философия“, съобщава статията в списание „Ню Йорк“.