Маркетингът и обслужването на клиентите са най-големите предизвикателства пред малките онлайн магазини у нас

 

 

Ускорената дигитализация на редица бизнеси през последните месеци включи огромен брой нови играчи в онлайн търговията, много от които тепърва започват да трупат опит в областта. Това доведе както до нови възможности за бизнеса, така и до нови процеси на учене, адаптиране и развитие на нови умения. Проучване на българската хостинг компания СуперХостинг.БГ разкрива интересни тенденции, свързани с дигитализацията на малките бизнеси в България.

 

„Лекотата, с която се създават нови интернет магазини с отворени платформи, помогна на много бизнеси да стартират онлайн без усилия. Истината е, че развитието на един електронен магазин започва в момента, в който е създаден. То предполага влагането на  ресурси и внимание в области като маркетинг, клиентско обслужване, логистика и редица други важни сфери. Дигиталното присъствие се различава значително от физическото съществуване на един магазин. При него стратегиите са различни, инструментите, с които те стават реалност – също. Това поражда нов процес на учене и усъвършенстване на нови умения за всеки търговец. Тези предизвикателства обаче са неизбежна част от бизнес пътя и ние се стараем  да помагаме на клиентите си с подходящи решения“ – споделя Цветелина Ненкова, маркетинг мениджър на СуперХостинг.БГ.

 

Екипът на компанията е провел проучване сред потребители, използващи нейната платформа Shopiko. Тя е услуга тип „софтуер като услуга“ (SaaS – Software as a Service) и позволява създаване на онлайн магазин за броени часове, при което се заплаща абонаментна такса. Инструментът е изключително полезен за стартиращи предприемачи и малки бизнеси, позволявайки им да получат пълноценно интернет присъствие и да тестват бизнес идеята си, без да влагат сериозна инвестиция. Ето и кои са основните предизвикателства пред тях.

 

Избор на домейн

 

Стартиращите предприемачи срещат затруднения при избора на име. Необходимо е да бъде кратко, да отговаря на мисията на компанията, да е актуално в дългосрочен план, както и да не ограничава дейностите и плановете за развитие на един бизнес. Например, ако един бизнес стартира с изработка на ластици за коса, но по-късно включи още аксесоари и дори услуги, то е необходимо да помисли за име, което няма да го ограничи до  първоначалния му продукт. Така няма да се налага да се сменя името на сайта при всяко бизнес развитие.

 

Създаване на структура на магазина

 

По данни на хостинг компанията, голяма част от основателите на нови уеб бизнес проекти се затрудняват при създаването на подходяща структура за своя сайт – категории, страници, подкатегории и филтри. Спецификите на SEO частта като подходящи имена на категориите, мета описания и заглавия за магазина са напълно нови за стартиращите търговци. Това са дейности, които могат да се извършат много лесно с инструменти като Shopiko, но изискват допълнителни познания в областта, за да бъдат успешни и работещи.

 

Липса на ясна стратегия за реклама от самото начало

 

Проучване на СуперХостинг.БГ показва, че голямата част от търговците не планират в стратегията си инвестиция в реклама още от самото начало. 59% от тях стартират без план за маркетинг. Положителната тенденция е, че впоследствие търговците виждат необходимостта от популяризиране на магазина си и започват да работят в тази посока. Компанията препоръчва на стартиращите бизнеси да включат в бизнес плана си и част за маркетинг и реклама, защото най-важното за един нов магазин е да привлече посетители (трафик).

 

Представянето на продукти

 

Продуктовото представяне е ключов елемент от успеха на един магазин. Тъй като онлайн магазинът е изцяло виртуален, търговците е необходимо да дадат максимално изчерпателна информация за него. Това се случва под формата на професионални снимки и видеа, 3D визуализации, добре структурирани и изчерпателни уникални продуктови описания, които помагат на клиента да разбере какво представлява продуктът, защо да го притежава и защо да го купи точно от съответния магазин. Продуктовото оформление е възможност за конкурентно предимство при онлайн продажбите.

 

Обслужване и грижа за клиента

 

Клиентското обслужване е друга важна сфера, която създателите на онлайн магазини е препоръчително непрекъснато да подобряват. Доброто обслужване и персоналното отношение към клиента не само може да им спести проблеми, но и да увеличи значително продажбите, засилвайки ефекта на препоръката (маркетинг „от уста на уста“). Грижата за клиента е основната движеща сила на всеки бизнес, независимо в каква сфера оперира.

 

Административни задачи

 

Създаването и управлението на бизнес е съпътстван от множество административни задачи. Такива са например изготвянето на договори с доставчици и банки, отчетност към НАП, счетоводство, покриване на правните изисквания за функционирането на онлайн магазина и др. Често се явяват предизвикателство, през което обаче е задължително да се премине, независимо от бизнес сферата.

 

Какви са причините за подценяване на рекламата

 

Най-често срещаните мотиви сред търговците за отказ от рекламиране са убеждението, че рекламата не може да гарантира конкретни резултати и липсата на готовност за експериментиране, за да се прецени кое работи за онлайн магазина и кое не. Забелязва се и много важна положителна тенденция: търговците, които стартират с ясната цел и визия да създадат бранд, използват активно възможностите на дигиталния маркетинг и платената реклама като начин да популяризират сайта си и да наложат неговото име.

 

Коментари

comments