Българският музикален бранш се обединява за създаване на експортен офис
Две министерства, Столична община и още институции подкрепят инициативата, представена в първия семинар за износ на българска музика „МУЗИКАЛЕН ЕКСПОРТ: Европейски опит и български перспективи“, организиран от БАМП
Представители на различни професии в българския музикален бизнес застанаха зад общата кауза за създаване на български музикален експортен офис по време на първия у нас семинар „МУЗИКАЛЕН ЕКСПОРТ: Европейски опит и български перспективи“, организиран от Българската асоциация на музикалните продуценти /БАМП/. Той се проведе вчера, 17 октомври, в музей „Земята и хората“ в София.
Форумът беше открит от заместник-министъра на културата Виктор Стоянов, който пое ангажимента да инициира последващи срещи и консултации със заинтересованите страни за организиране на български експортен офис и лично получи информация от гостуващите европейски специалисти как се подкрепят и финансират подобни инициативи.
Специално за събитието в България пристигна Corinne Sadki, президент на /Европейската мрежа на музикалните експортни офиси /ЕМЕЕ/, която е партньор на БАМП в организирането на тази среща-дискусия. В семинара се включиха и нейни колеги от мрежата – Virgo Sillamaa – научен координатор на ЕМЕЕ и основател на естонския експортен офис, Ante Zvonimir Stamać от We Move Music Хърватия и Norman Müller от регионалния експортен офис в Хамбург, а от Прага, в жива връзка, се присъедини Márton Náray от Sound Czech. По време на първия панел от събитието всички те споделиха работещи практики в Европа – как се финансира експортът на музика, какви са моделите на структуриране на един експорт офис, какви са основните му цели и задачи, кои са бенефициентите, кои са партньорите във вътрешен и международен план. „За да бъде успешна една такава инициатива, необходимо е да има ясна стратегия, зад която застават и секторът, и политиците. В практически всички държави в ЕС, финансирането на подобни инициативи се осъществява до голяма степен от държавните институции, най-често от министерствата на културата и външните работи, като в някои случаи се включват, с по-малък процент, и други организации“, каза Corinne Sadki.
Втората част на семинара „МУЗИКАЛЕН ЕКСПОРТ: Европейски опит и български перспективи“ срещна представители на музикалната индустрия с представители на държавната и местна администрация. Юлияна Маринова, изпълнителен директор на „Гега Ню“ от звукозаписната индустрия, Мила Георгиева, зам.-председател на БМА, от името на артистите, и композиторът Петър Дундаков, представляващ авторите, разговаряха с Тома Биков – председател на Комисията по култура и медии към НС, Явор Койнаков – главен експерт от Министерство на външните работи, Сава Драгунчев – изпълнителен директор на Национален фонд „Култура“, Биляна Генова – директор Дирекция „Култура“ на Столична община и Бойко Таков, изпълнителен директор на Агенцията за малки и средни предприятия. В резултат на отворената и конструктивна дискусия, подкрепа за инициативата беше изразена от всички страни, при условие, че, както обобщи Тома Биков, музикалният бранш е обединен около нея и си е поставил ясни цели, отразяващи интересите му. Сава Драгунчев допълни, че нови грантови програми на Национален фонд „Култура“ биха могли да дадат възможност за финансиране на инициативата.
На финала на семинара две работни групи обсъдиха модели и варианти за формиране на български музикален експортен офис. Заключенията им потвърдиха, че най-подходяща изглежда дискутираната по-рано по време на семинара асоциативна форма, с участието на организации, представляващи основни сегменти на сектора, като БАМП, БМА, организациите за колективно управление на авторски и сродни права и пр. И двете групи стигнаха до заключение, че, за да се запълнят кадрови и образователни празнини в българския музикален бизнес, краткосрочният фокус трябва да бъде поставен върху изграждането на капацитет, образователни дейности, менторство, създаване на и участие в мрежи, развитие на експортни стратегии.